Angeltjes van het leven

Scheiden is geen lolletje. En ik kan het weten, want ik spreek uit ervaring. Ik hield natuurlijk wel rekening met een moeilijke tijd. Van andere ervaringsdeskundigen had ik gehoord dat ik er wel rekening mee moest houden dat ik er een jaar last van zou houden. En mijn shrink wist het nog erger te maken: voor elk jaar moest ik een heleboel verwerkingstijd rekenen. Ik weet niet meer exact wat hij zei, maar het was veel in totaal. Wat dat dan precies inhield, kon ik natuurlijk niet voorzien.
Het liep in elk geval anders dan ik had kunnen voorzien. Het was niet dat ik de eerste tijd ondergedompeld van verdriet in tranen mijn tijd doorbracht. Helemaal niet zelfs. Dat had er vooral mee te maken dat er zoveel geregeld moest worden. En bovendien vond ik dat ik voor mijn kinderen niet mocht afbreken, niet nu in elk geval. Dus ik ging door. Ging zelfs aan het werk, terwijl iedereen me voor gek verklaarde. Ik kan je wel zeggen dat gewoon doorgaan in de eerste periode mijn redding is geweest. Misschien had ik anders nog steeds wel ergens huilend in een hoekje gezeten.
Nu is het bijna twee jaar geleden dat het grote scheidingsproces begon. En ik heb er af en toe nog steeds last van oprispingen van. Ik noem het maar de ‘angeltjes van het leven’. Dan ineens gebeurt er iets waardoor ik weer boos word of herinnerd word aan mijn vorige leven, zoals ik het noem. En dat voelt dan alsof ik gestoken wordt door een beest met een angel met van die vervelende weerhaakjes. Als je de angel eruit wilt halen, doet het nog meer zeer. Als ik de foto’s uit mijn vorige leven zit in te scannen omdat ik dan de fotoboeken die IK allemaal in elkaar heb geplakt, terug krijg. Of als het kind een verjaardagspartijtje wil en de ex net als vroeger niks gaat regelen. Als de ex weer van alles probeert te regelen via de kinderen. Dan kan ik toch nog weer dagen in een soort donker niemandsland belanden.
Nee, ik heb er geen spijt van. Spijt heb ik ervan dat ik dit geen jaren eerder heb gedaan. Niet dat de pijn dan minder was geweest of het proces minder intens. Maar het had me wel veel ongelukkige jaren gescheeld. Dus in die zin ben ik er op vooruit gegaan: naast af en toe sombere buien ben ik gewoon gelukkig in mijn eentje!

