Wat moet ik nu doen?

Ik heb een tijdje een coach gehad. Een man die een groot eigen bedrijf heeft gehad, dat verkocht heeft en nu alleen nog maar leuke dingen doet. Zoals cursussen geven en mij coachen. Hij zit vol wijsheden die gelukkig zo praktisch zijn, dat je meestal niet door hebt dat het wijsheden zijn. Maar nu ik zelf mensen coach en leiding geef, merk ik dat ik af en toe zijn kreten overneem. Rennen als de brandweer, als een project uit de hand dreigt te lopen. Heb je haast, pak een stoel. Want je hebt geen tijd om het twee keer te doen, dus kun je beter even nadenken voor  je handelt. Van die dingen, dus. En van hem is ook: wat moet ik nu doen? Afhankelijk van op welk woord in de zin je de klemtoon legt, ontstaat er een heel andere vraag met dus ook een ander antwoord. Deze zin komt nog wel eens bij mij boven als de kinderen weer eens uit de bocht vliegen.

Voorbeeld 1 Kind wil krantenwijk. Ondertussen is het huiswerk meestal niet gemaakt en rapport ook niet om over te juichen. Wat moet ik nu doen: 1 praten over de wenselijkheid 2 verbieden 3 vragen of kind wel goed bij haar hoofd is

Voorbeeld 2 Ook jongste kind heeft puberneigingen. Kind 1 is al gezellig aan het puberen, met bijbehorend gedrag. Kind 2 is nu ook op stoom gekomen. Op mijn vraag of ze even iets wil opruimen, krijg ik een enorm grote mond terug. Wat moet ik nu doen? 1 opvoedkundig verantwoord gesprek, op zachte toon 2 op gematigde toon uitleggen dat ze zo tegen haar vriendinnen praat maar niet tegen mij 3 op luide toon terugschelden.

Voorbeeld 3 kind dreigt te blijven zitten. Met huidige rapport gaat ze niet over. Wat moet ik nu doen: 1 het wat-vind-je-er-nu-eigenlijk-zelf-van gesprek voeren 2 zeggen dat de wereld niet vergaat als ze een jaar over doet 3 elke dag haar huiswerk controleren, telefoon inpikken, geen tv kijken en geen computer meer.

Ik kan nog honderden voorbeelden noemen, maar ik neem aan dat het met drie wel duidelijk is. Dagelijks kan ik mezelf vele malen de vraag stellen: wat moet ik nu doen? En het is net als vroeger met tot 10 tellen, soms ben je bij 3 en heb je de schop al uitgedeeld. Soms gaat het gewoon sneller om even verbaal terug te meppen bij pubers. Niet opvoedkundig verantwoord, maar het lucht wel op.

Geef een reactie

