Multi tasken

Het kind is met twee dingen tegelijk bezig. Ze zit te internetten en tegelijkertijd tv te kijken. Op mijn vraag of dat nu echt nodig is, antwoordt ze: ‘Mama, ik ben een vrouw.’ M: ‘Ja, en?’ Kind: ‘Je weet toch wel dat vrouwen meerdere dingen tegelijkertijd kunnen!’

Ik zucht. Zo jong en dan al bedorven. Want ja, ik weet dat de theorie zegt dat vrouwen meerdere dingen tegelijkertijd kunnen en mannen niet. Dat heet met een lelijk woord Multi tasken en ik vind dat iedereen daar direct mee op moet houden. Ook ik ben door schade en schande wijs geworden, want nog niet zo lang geleden vond ik Multi taksen DE oplossing voor al mijn tijdproblemen. Door meerdere dingen tegelijkertijd te doen, kon ik twee keer zo veel in dezelfde tijd. Of misschien wel meer, als ik drie dingen tegelijkertijd deed. Hoe kwam dat toch, dat ik dat wilde?

Toen ik net gescheiden was, vond ik dat ik alles in mijn eentje net zo goed moet doen als een stel. Vader en moeder tegelijkertijd. Ik zou wel even bewijzen dat ik de perfecte moeder was. Dus dat betekent dat ik naast mijn werk alle zorgtaken er even in mijn eentje bij doe. Je snapt wel, dat dat niet past in een dag van 24 uur. Dus had ik bedacht dat ik ging Multi tasken. En dat ging als volgt.

Het avondeten maak ik ’s morgens klaar terwijl ik de vaatwasser uitruim en de ontbijttafel klaar zet. Het eten zet ik in de oven die ik kan programmeren zodat alles klaar is als we ’s avonds thuiskomen. Op de fiets naar mijn werk maak ik vast een boodschappenlijstje voor de rest van de week. Op mijn werk kan ik even bijkomen. Aan het eind van de dag ga ik eerder weg omdat kind naar het zwembad moet. Terwijl ik in het zwembad zit , werk ik even de notulen uit van een overleg op mijn werk. Ik werk mijn things to do uit en handel wat telefoontjes af. Zo kom ik toch nog aan mijn uren deze dag. Daarna ga ik als de brandweer boodschappen doen om vervolgens mijn dochter weer op te pikken bij het zwembad. Dan scheuren we naar huis waar ik gelukkig het eten al in de oven had staan.

En dit patroon kun je kopiëren naar de andere dagen, zwemtraining kun je vervangen door clubjes en muziekles, boodschappen door huishoudelijke taken. Ik kan je verzekeren, dat ik aan het eind van de week gesloopt ben en het weekend nodig heb om een beetje tot mezelf te komen. Dus heb ik een besluit genomen. Een alleenstaande moeder hoeft niet perfect te zijn. Dus mijn huishouden hoeft niet op rolletjes te lopen, er mag best een laagje stof liggen en er mag ook wel een keer een kant-en-klaar-maaltijd op tafel komen (ja, met appelmoes, nog beter). Ik word daar een stuk gelukkiger van. En ik doe dus maar één ding tegelijk, heel overzichtelijk. Ik maak alleen één uitzondering: ik mag breien terwijl ik TV zit te kijken!

Geef een reactie

