8 uur slaap aan één stukje, alstublieft

Vroeger, in mijn vorige leven, had ik er nooit last van. Of in elk geval, bijna nooit. Slaapproblemen. Zodra ik mijn kussen raakte, was ik in diepe slaap verzonken. En daar hield ik pas 8 uur later mee op. Het was zelfs zo erg, dat in de periode dat ik borstvoeding gaf, ik de wekker zette. Ik sliep dwars door het gehuil van de baby heen.

Maar sinds mijn scheiding is dat wel anders. In de eerste periode, toen ik nog geen eigen plek had, was het het ergste. Nu gaat het langzamerhand weer beter, maar ik kan een heel hoofdstuk toevoegen aan het boek Reis naar het einde van de nacht.

Ik ben in mijn huisje aan het Paterswoldse meer. Daar is het ’s nachts stil en donker. Ideaal om te slapen, zou je zeggen. Maar ik ben ondertussen een stadsmens en kan maar moeilijk wennen aan de Stilte en het Donker. Zodra ik alle lichten uitdoe, klinken  hier sowieso hele andere geluiden dan thuis. Zeker de eerste nacht verbaas ik mij. Een huisje dat kraakt en zucht. En het lijkt wel of er beesten onderdoor lopen. Ik twijfel of ik een lampje zal aandoen. Ik lig en ik woel. Het is koud en eenzaam, hier in de nacht.

Als ik na een paar nachten een beetje gewend ben aan het kreunen en zuchten van het huisje, schrik ik middenin de nacht ineens wakker. Waar ben ik van wakker geworden? Het leek wel een schreeuw. Ik lig stil in bed en luister. Na een tijdje hoor ik het weer. En nu ik wakker ben, herken ik het. Het is een geluid van een uil op jacht. Nu ik eenmaal wakker ben, kan ik natuurlijk niet meer slapen. Ik heb altijd geleerd bij kinderen dat je ze niet uit bed moet halen als ze ’s nachts wakker worden. Want ze moeten wennen aan het feit dat de nacht is om te slapen. Dat hou ik mezelf voor. Ik moet wennen aan het feit dat ik ’s nachts moet slapen. Alle gedoe rondom de scheiding trekt aan mijn geestesoog voorbij. Hoe ziet de rest van mijn leven eruit? Ga ik failliet? Red ik het wel in mijn eentje? In de nacht lijken alle problemen Groot en Donker. Ik sta op. Rook op het terras een sigaret. Het helpt niet, ik word niet slaperig.

Wat helpt dan wel? Schaapjes tellen is een te licht middel bij ernstige slapeloosheid. Ik ben voor ik bij 10 ben al afgeleid door al mijn andere gedachten. Drank. Een glaasje wijn voor het slapen gaan zou wonderen doen. Bij mij niet. Ook hele flessen helpen niet. Ik ben daarom op aanraden van een vriendin helemaal gestopt met drank, drink alleen nog alcoholvrij bier. Want anders ga ik straks misschien horen bij de categorie ‘alleenstaande moeders met goede relatie met de fles’. En dat wil ik helemaal niet!

Tientallen tips krijg ik. Wandelen voor het slapen gaan, warme melk drinken, warme douche, geen koffie. Het helpt allemaal geen zak. Ik wil  niet overgaan tot pillen maar probeer wel de melatonine. De eerste nacht heb ik het idee dat ik wel beter inslaap. Maar rond vier uur ben ik weer wakker en niet meer in slaap te krijgen. Er staat op de verpakking dat je een pil op elk gewenst moment kunt innemen. Maar als ik dat doe, rond vijf uur, word ik om 8 uur wakker met het idee dat ik een fikse kater heb. Dus dat doen we maar niet nog een keer.

Na de doorslaap ellende volgen de nachtmerries. Hele volkshordes heb ik omgebracht in mijn slaap. Waardoor ik ’s morgens wakker word met het gevoel alsof ik de oorlog verloren heb. Het maakt ook niet dat ik uitkijk naar de nacht. Want welke film gaat mijn geestesoog nu weer voor me afspelen? Wie maak ik nu weer af? Zo hou ik natuurlijk geen vrienden en familie meer over!

En ja, ik word een fan van de nacht tv. Want ik weet dat het niet goed is om uit bed te gaan. Maar van elke nacht wachten tot het weer ochtend wordt, word ik ook niet beter. Dus kijk ik in donkere nachten naar de meest fantastische films, tell sell, weinig lustopwekkende erotische programma’s. Er valt sowieso weinig te genieten. Want het allerliefste zou ik gewoon slapen. Acht uur aan één stukje, alstublieft!

Geef een reactie

