Kent u die uitdrukking?

Ik ben niet van de kerk, maar heb toch een favoriete dominee. Dat is natuurlijk Dominee Gremdaat. Ik luister altijd graag naar zijn preken. En natuurlijk zijn fameuze: ‘Kent u die uitdrukking?’. In deze categorie heb ik er ook één.

Kent u die uitdrukking: quality time. We leven in een wereld waar alles snel gaat. Elke dag komt er veel op ons af, we moeten zo veel dat we er soms zelf moe van worden. En liefst doen we alles in combinatie, dat wordt multi tasken genoemd. Volgens welingelichte bronnen kunnen vrouwen dit wel en mannen dit niet. Ik zou zeggen: mannen, count your blessings! Maar daar kom ik later nog wel eens op terug.

Vrouwen moeten dus multi tasken, op het werk, thuis, in de liefde, met de kinderen. En als je dus niet aan het multi tasken bent, heb je quality time. Dingen die goed te combineren zijn, zijn bellen naar de klantenservice van een bedrijf waar je wat aan wilt vragen en ondertussen eten koken. De telefoon ligt geduldig te wachten op het aanrecht, je hoort het gezellige pauzemuzakje. Wel opletten, want soms heb je ineens iemand aan de telefoon. Maar als je dit dus één voor één doet, is er sprake van quality time. Misschien niet zo’n goed voorbeeld, ik vind bellen met een klantenservice nooit quality time. Ik word toch altijd boos en probeer dan de persoon aan de andere kant van de lijn niet te schofferen. Dit lukt meestal niet. Maar goed, daar kom ik ook nog wel eens op terug.

Quality time. Wat mij betreft valt deze term in de categorie: ze bedenken ook altijd wat nieuws. Zo omschrijft mijn ex schoonmoeder totaal onwenselijke nieuwerwetse fratsen. Ik ben er dan ook op tegen om deze lelijke uitdrukking te gebruiken. Zeker in mijn privé leven wil ik het niet horen. Maar soms word je er door overvallen, zonder dat je er wat aan kunt doen. In mijn vorige leven, voor mijn scheiding, stond ik eens te wachten op mijn kind voor het huis. Ik stond klaar om op de fiets naar de stad te gaan. Kind moest fiets nog uit de schuur halen, dus was wat later. Daar kwam buuf aanstappen. Buuf heeft vier kinderen. ‘Zo, ga je lekker fietsen?’ vraagt buuf. Ik meld, dat ik sta te wachten op kind omdat we naar de stad gaan, samen. ‘O lekker, jullie hebben een middagje quality time!’ roept ze blij. Blijkbaar heb je als je vier kinderen hebt, quality time met je kinderen. ‘Nee, het kind moet schoenen.’ antwoord ik.

En ook het kopen van nieuwe schoenen valt net als bellen met de klantenservice nooit in de categorie ‘quality time’. Blijkbaar valt een middag tijd doorbrengen met één van je kinderen daar wel in, volgens mijn buuf. Ik weiger daar aan mee te doen, wij hadden gewoon een gezellige middag!

Geef een reactie

